Koulutuksessa tulee huomioida
eri roolit ja toimialat

Työntekijät kohtaavat erilaisia tietosuojahaasteita riippuen heidän roolistaan ja toimialasta, jolla he työskentelevät. Siksi tietosuojakoulutuksen on oltava tarkasti kohdennettua, jotta jokainen työntekijä saa juuri ne tiedot ja taidot, joita hän tarvitsee omassa työssään.

Kohdennetulla koulutuksella varmistetaan, että tietosuoja on osa jokaisen työntekijän arkea ja tukee organisaation kokonaisvaltaista tietoturvaa.

Pelkkä yleiskoulutus ei riitä

Yleinen tietosuojakoulutus kaikille työntekijöille ei yksin riitä takaamaan, että heillä on tarvittavat valmiudet tietosuoja-asetusten noudattamiseen. Tietosuojakoulutuksessa on huomioitava työntekijöiden erilaiset roolit ja organisaation toimiala, jotta koulutus on aidosti hyödyllistä.

Koulutuksen tulee tarjota käytännön esimerkkejä ja selkeitä ohjeita, jotka auttavat työntekijöitä ymmärtämään, miten tietosuojavaatimukset koskevat heidän päivittäistä työtään. Esimerkiksi asiakastietojen käsittelijät tarvitsevat erilaista koulutusta kuin tuotannon parissa työskentelevät, ja sote-alan tietosuojaosaamisessa on omat erityispiirteensä verrattuna vaikkapa rakennusalalle.

Jotta koulutus todella tukee työntekijöiden päivittäistä työtä, sen sisällön tulee keskittyä konkreettisiin tietosuojakysymyksiin, joita työntekijät kohtaavat arjessaan. Näin varmistetaan, että jokainen työntekijä osaa soveltaa oppimaansa käytännössä ja että tietosuoja toteutuu organisaatiossa kaikilla tasoilla.

Palaa etusivulle